Soluții pentru utilizarea acordurilor-cadru într-un mod eficient și provocările în procesul monitorizării achizițiilor publice de valoare mică au fost principalele subiecte discutate în cadrul mesei rotunde „Achiziții publice: provocări și riscuri”, organizate de Asociația pentru Guvernare Eficientă și Responsabilă (AGER), la data de 4 septembrie 2024.
Olga Diaconu, coordonatoare de proiect AGER, a urmărit cum mai multe instituții, printre care Centrul de Achiziții Publice Centralizat în Sănătate, Ministerul Culturii, ÎM Regia „EXDRUPO” și Direcția Generală Locativ Comunală, utilizează acordurile-cadru în procesul de achiziții publice. Potrivit Legii 131/2015 privind achizițiile publice, acordul-cadru este o procedură specială, care presupune încheierea unui acord scris între una sau mai multe autorități contractante și unul sau mai mulți operatori economici, care are ca obiect stabilirea condițiilor pentru contracte ce urmează a fi atribuite într-o anumită perioadă, în special, în ceea ce privește prețurile și, după caz, cantitățile prevăzute. Utilizat cu responsabilitate, acordul-cadru poate aduce o serie de avantaje, în special eficientizarea utilizării banilor publici. Pe de altă parte, utilizarea incorectă presupune mai multe riscuri, printre care limitarea concurenței, dezavantajarea întreprinderilor mici și mijlocii, resurse umane și de timp utilizate ineficient etc. În același timp, Dna Diaconu a subliniat despre utilizarea abuzivă și nepotrivită a acordurilor-cadru la procurarea unor bunuri și servicii. De cele mai multe ori, acestea se întâmplă din cauza planificări superficiale din partea instituțiilor.
Un alt subiect discutat în cadrul mesei rotunde a fost transparența achizițiilor publice de valoare mică și raportarea acestora, după aprobarea noului Regulament privind achizițiile de valoarea mică prin Hotărârea Guvernului Nr. 870/2022. Dna Revenco a accentuat că, la 1 an și 2 luni de la aprobarea Regulamentului, o mare parte din autoritățile contractante ignoră obligația pe care o au, conform regulamentului, de a raporta achizițiile de valoare mică în sistemul Mtender. Pe de altă parte, lipsește o monitorizare efectivă a acestor încălcări din partea autorităților competente, ceea ce generează abuzuri. Pe lângă rea-voință, aceste încălcări ar putea fi determinate și de procedurile foarte complicate de raportare.
La eveniment au participat reprezentanți din partea autorităților cu competențe în domeniul achizițiilor publice, printre care Ministerul Finanțelor, Agenția Națională pentru Soluționarea Contestațiilor, Curtea de Conturi, Inspectoratul Control Financiar de Stat, reprezentanți ai autorităților contractante, precum și reprezentanți ai societății civile. Masa rotundă „Achiziții publice: provocări și riscuri”, a fost organizată de A.O. „Asociația pentru Guvernare Eficientă și Responsabilă AGER”, în cadrul proiectului „Banii Publici sunt banii mei”, cu susținerea financiară a National Endowment for Democracy (NED).