Asociația pentru Guvernare Eficientă și Responsabilă

Achiziție dubioasă: cum s-a ales orașul Cahul cu o mașină de deszăpezire defectă

Stamate Olesea | Mie, 03/09/2016 - 15:37

Ninsoarea abundentă din ultimele săptămâni a scos la iveală o achiziție publică problematică făcută de Primăria orașului Cahul acum 4 ani. Atunci, primarul comunist Petru Burlacu a încheiat, în urma unui concurs public, un contract prin care Primăria a cumpărat un autocamion dotat cu utilaj de împrăștiere a materialului antiderapant de la SRL ”Driving”, care aparține fiicei liderului fracțiunii comuniștilor din Consiliul Orășenesc Cahul, Pavel Anton.

Autospeciala, veche de 9 ani, s-a dovedit a fi o pacoste pe capul celor responsabili de salubrizare. Ea nu a funcționat cum se cuvine nici la achiziționare, și nici acum nu e în formă tehnică bună. Majoritatea celor cu care am vorbit la Cahul cred că cineva a vrut să scape de această mașină care nu mai funcționa la capacitatea necesară, de aceea ea a fost vândută Primăriei. Nu se știe dacă Pavel Anton, coleg de partid cu primarul, a avut vreun rol în această tranzacție. Fostul primar Petru Burlacu spune că licitația s-a desfășurat conform legislației, că la mijloc nu a fost niciun fel de înțelegere și că mașina a avut probleme doar inițial, ”în perioada de reglaj”.

Licitația publică pentru cumpărarea autospecialei a avut loc la 26 ianuarie 2012, iar din grupul de lucru au făcut parte 7 persoane, între care primarul Petru Burlacu și viceprimarul Iurie Arnăut. De pe portalul Agenției Achiziții Publice aflăm că au depus dosarele 4 agenți economici. Dintre aceștia, 3 sunt din Chișinău și unul de la Cahul. Participantul din Cahul, firma ”Driving” SRL, aparține Irinei Radu, care este fiica liderului comuniștilor din Consiliul Orășenesc, Pavel Anton.

Vânzător: firma fiicei liderului fracțiunii comuniștilor din Consiliul Orășenesc

Potrivit Camerei Înregistrării de Stat, ”Driving” SRL a fost înregistrată în anul 2004, singurul fondator fiind Irina Radu, iar administrator – soțul acesteia, Andrei Radu. Firma are un capital social de 2 809 914 de lei, principalul gen de activitate al ei fiind comerțul cu amănuntul al pieselor, componentelor și accesoriilor pentru autovehicole.

La licitația de procurare a autospecialei această firmă a propus cel mai mic preț, 539 700 de lei, iar oferta a fost declarată câștigătoare, anume din acest considerent. Astfel, grupul de salubrizare al Primăriei orașului Cahul s-a ales cu un camion MAZ-555102 (în imagine), la mâna a doua, fabricat în anul 2003 și dotat cu utilaj nou de împrăștiere a nisipului. Pentru comparație, unul dintre participanți a propus un camion și utilaj noi produse în anul 2011, doar că la un preț cu 245 de mii de lei mai mare.

”Utilajul nu funcționa. Aruncam nisip cu lopețile, de râdea tot orașul”

Chiar dacă în acte utilajul de împrăștiere figurează ca fiind nou, mașina practic nu a putut fi folosită, mărturisesc cei care au lucrat cu ea. ”Era într-o stare proastă chiar de la început. Atunci când am urcat la volanul ei prima dată nu mi s-a permis nici măcar să verific uleiul. Mi s-a spus: Urcă și hai, pleacă, să te văd după poartă! Eu am plecat, ce puteam face dacă indicația venea din partea conducerii? Apoi au început reparațiile, ba utilajul era reparat, ba mașina. Am găsit și am cumpărat o cutie, am instalat-o, dar nu se potrivea cu utilajul de împrăștiere, pentru că acesta era de la combină. Iarăși am anunțat conducerea. De atunci așa ne chinuim. Chiar din primul an se strica ba transportorul, ba lama rotativă. Am fost nevoit să iau doi bărbați care stăteau sus, puneau nisip cu lopețile și astfel lama rotativă îl împrăștia. Așa a fost cam un an, apoi eu am trecut pe altă mașină și ei au utilizat-o pe post de camion. E o mașină făcută artizanal, aș putea spune. Au încropit-o din bucăți, practic”, ne-a spus șoferul căruia i-a fost încredințat autocamionul imediat după cumpărare, Serghei Niconov.

Același lucru îl spune și actualul șef al serviciului de salubrizare al Primăriei, Vasile Raru, care a preluat recent funcția și încearcă să folosească autocamionul pentru lucrările de deszăpezire, întrucât municipalitatea nu are un alt vehicol pentru astfel de lucrări. ”Eu lucrez aici de o lună. Mașina are defecte. O zi lucrăm, trei reparăm. Acum am chemat un specialist, a verificat-o, vrem să o aducem în ordine, dar mai trebuie să cheltuim bani pentru asta. Nu știu cum a fost primită această mașină atunci. Acum am desfăcut utilajul de împrăștiat nisip și am găsit cauza - una dintre piesele lui originale nu funcționează. Am comandat o piesă din România și astfel l-am pus în funcțiune. Eu sper că o vom repara până la urmă, dar mi-a mâncat zilele mașina asta, vă spun cinstit. Cu atâția bani, aroape 600 de mii de lei, am fi putut lua două tractoare cu tot cu lopeți și cu mături. În anii trecuți urcau doi băieți sus și împrăștiau nisip cu lopețile, de râdea tot orașul”, ne-a spus Vasile Raru.

Fostul șef de la salubritate: ”Utilajul era foarte și foarte precar. Ba lucra, ba nu lucra”

Cel care a recepționat autocamionul a fost Gavriil Chițaniuc, atunci șef al grupului de salubrizare din cadrul Primăriei Cahul. El confirmă că autocamionul funcționa prost, dar spune că era din cauza sistemului hidraulic. ”Din câte știu, mașina acum e funcțională. Noi i-am refăcut sistemul hidraulic și acum funcționează. Eu am participat în cadrul comisiei de achiziții, cea formată din 9 persoane. Acolo le-am spus că avem nevoie de un ZIL nou sau de un KAMAZ. Restul, chestiunile financiare, le decidea primarul. El știa de ce bani dispune municipalitatea. După parametri mașina era în regulă, dar cum au utilat-o, nu era în regulă. Utilajul de împrăștiere a nisipului era foarte și foarte precar. Ba lucra, ba nu lucra. Am chemat de câteva ori inginerii, dar în zadar”, ne-a spus fostul șef de la salubrizare.

Fostul primar: ”Ce fel de înțelegere? De unde ați luat că achiziționarea se face de către primar?”

Petru Burlacu. Foto: ziuadeazi.md

Fostul primar Petru Burlacu, cel care a condus comisia de licitații, neagă că ar fi avut vreo înțelegere cu consilierul Pavel Anton referitor la cumpărarea autocamionului. ”Nu țin minte de la cine a fost procurată mașina pentru că în perioada aceea am procurat mai multe utilaje. Dar ce, întreprinderea dlui Anton are astfel de autocamioane? Eu nu știu, trebuie să ridicăm dosarul. Dar dacă a fost desemnat acest agent economic înseamnă că l-am ales pe cel care a corespuns, care a oferit prețul cel mai mic. A depins, de asemenea, și de model. Ce fel de înțelegere? De unde ați luat Dvs., că achiziționarea se face de către primar? Eu am fost președintele grupului de lucru, dar președintele nu ia vreo decizie în privința procedurii. El doar semnează în numele grupului de lucru”, ne-a spus Petru Burlacu. Fostul primar afirmă că probleme au existat la început, dar acestea au fost ”reglări tehnice”. ”La început, până s-a așezat, până s-a reglat, dar a venit mecanicul și totul a fost bine. Zilele trecute am văzut autocamionul pe străzi, lucra. Poate că în aceste zile din cauza gerului este vreo problemă cu uleiul, știți că sistemul hidraulic pe ger poate să facă anumite probleme”, a adăugat fostul primar. Petru Burlacu a condus orașul Cahul pe durata a două mandate, până în vara anului 2015, când a pierdut alegerile. Acum, Burlacu este șef al Casei Teritoriale de Asigurări Sociale Cahul. 

Din numele firmei ”Driving”, contractul de vânzare-cumpărare a autocamionului a fost semnat de o persoană cu numele Ion Zagorodnâi, care atunci era administrator. În prezent, firma este administrată de Andrei Radu, ginerele liderului fracțiunii comuniștilor din Consiliul Orășenesc Cahul, Pavel Anton. ”Eu lucrez la firmă din 2012, dar despre această achiziție nu vă pot spune nimic, pentru că de ea s-a ocupat o altă persoană”, ne-a spus Andrei Radu și ne-a promis că revine cu un sunet după ce ia legatura cu Ion Zagorodnâi. Nu a revenit, așa că l-am sunat din nou și de această dată ne-a spus că Zagorodnâi nu poate fi găsit deoarece este plecat în Rusia de vreo doi ani.

Pe consilierul Pavel Anton l-am căutat timp de mai mult de o săptămână ca să vedem dacă a avut sau nu vreun rol în vânzarea autocamionului de la firma fiicei sale către Primărie, dar nu a răspuns la telefon. L-am informat prin sms de ce îl căutăm, dar așa și nu a răspuns.

L-am căutat și pe fostul viceprimar Iurie Arnăut, care a făcut parte din comisia de licitație la achiziționarea autocamionului. Arnăut se afla atunci în același partid cu Burlacu și Anton. ”Problema e că la licitație se ia prețul cel mai jos. Este secretarul comisiei care a anunțat că mașina corespunde ofertei. O altă problemă e că această mașină a venit cu o întârziere de câteva luni și avea și probleme foarte mari. Utilajul nu funcționează. Eu nu puteam să fac nimic. În comisia asta eu eram un membru simplu, dar cu toate chestiunile astea conducea primarul. Mașina a fost transmisă grupului de salubrizare. Acest grup nu prea mi se supunea mie. Toate indicațiile, organizatorice și de achiziții, le dădea primarul. Eu în aprilie 2013 mi-am dat demisia, pentru că am văzut că nu e pentru mine și nu am vrut să fiu legat cu toate prostiile care se făceau. Iar anul trecut am plecat și din partid”, ne-a spus Iurie Arnăut.

În total, pe site-ul Agenției Achiziții Publice apar 5 licitații câștigate de firma ”Driving” SRL, dintre care 3 au fost organizate de Primăria orașului Cahul, iar două - de către Stația zonală Sud pentru Medicină de Urgență. Dintre aceste contracte, cel de livrare a autocamionului MAZ are cea mai mare valoare.

În ce stare este autocamionul în prezent?

Actualul primar al orașului Cahul, Nicolae Dandiș, spune că în prezent autocamionul este totuși folosit la curățarea de zăpadă a drumurilor. ”Înainte de a cădea zapada am instalat utilajul pe mașină pentru a împraștia materialul antiderapant și am văzut că nu funcționează. Au mai fost schimbate unele piese, am avut probleme cu ea. La moment, după cum mi-a raportat șeful grupului de salubrizare, mașina funcționează. A rezolvat problema dupa ce a consultat mai mulți specialiști și ei au identificat corect care este cauza defecțiunii. Sper că va fi pe mult timp, mai ales că acum avem nevoie de acest utilaj”, ne-a spus Nicolae Dandiș.

Expert: ”Consider că în acest caz instituțiile de drept trebuie să se autosesizeze”

Președintele Asociației pentru o Guvernare Eficientă și Responsabilă, Olesea Stamate, susține că alegerea principiului ”cel mai bun preț” la selectarea câștigătorului licitației nu este întotdeauna calea corectă. ”Lăsând la o parte buna sau rea-credința factorilor de decizie responsabili, căci acum este greu de evaluat, această achiziție este un exemplu clasic de aplicare inoportună sau chiar eronată a prevederilor legale privind evaluarea ofertelor. Legislația permite și aplicarea principiului ”oferta cea mai avantajoasă economic”, în afară de cel referitor la cel mai mic preț, însă adesea, membrii grupului de lucru evită, din diverse motive, aplicarea lui, și aleg calea mai ușoară. Asistăm astfel la multiple cazuri în care un bun procurat la cel mai mic preț, este, în consecință, cel mai scump, dacă luăm în calcul costurile de mentenanță sau de exploatare. În asemenea cazuri pierd cetățenii care achită onest impozite, iar din ele se fac achiziții de proastă calitate. Consider că în acest caz anume instituțiile de drept trebuie să se autosesizeze și să verifice legalitatea efectuării achiziției, deoarece faptul că mașina a avut defecțiuni din start ridică semne de întrebare”, a comentat Olesea Stamate.

Investigația a fost realizată în cadrul Campaniei „Banii publici sunt și banii mei”, desfășurată de Centrul de Investigații Jurnalistice (CIJM) și Asociația pentru Guvernare Eficientă și Responsabilă (AGER), într-un proiect finanțat de Uniunea Europeană și National Endowment for Democracy.